Ένα υπέροχο βίντεο για τον Βόλο, την Αργώ και το Πήλιο
Το χρυσόμαλλο δέρας είναι το έπαθλο του ήρωα.
Από την αρχαιότητα έως σήμερα η αργοναυτική εκστρατεία συμβολίζει την υπέρβαση των ορίων.
Τη σύνδεση λαών και πολιτισμών. Την εξερεύνηση του κόσμου.
0 μύθος των αργοναυτών άντεξε στο πέρασμα των αιώνων, γιατί η αλήθεια του ταξιδιού, η ανάγκη δηλαδή των λαών της Μεσογείου για επικοινωνία, ήταν πάντα το ίδιο επίκαιρη και το ίδιο σημαντική.
Με πρωτοβουλία του Δήμου Βόλου, την τεχνογνωσία του Επιστημονικού Ινστιτούτου «Ναύδομος» την ενεργή στήριξη των υπουργείων Πολιτισμού, Εθνικής Άμυνας, Εξωτερικών, Εμπορικής Ναυτιλίας, Εσωτερικών και Τουριστικής Ανάπτυξης και την ευγενική χορηγία του Ομίλου Ρέστη, οι σύγχρονοι αργοναύτες ξεκινώντας από την αρχαία Ιωλκό, το σημερινό Βόλο, διασχίζουν τα νερά της Μεσογείου και της Αδριατικής.
Τηρώντας πιστά όλους τους κανόνες της πανάρχαιας ελληνικής ναυπηγικής που την καθιστούν σήμερα πόλο διεθνούς επιστημονικού και ακαδημαϊκού ενδιαφέροντος, κωπηλατώντας μόνο με το φως της ημέρας, η πεντηκοντόρος Αργώ ξεκίνησε στις 14 Ιουνίου το ταξίδι της, από τον Βόλο στη Βενετία.
Ακολουθεί την αντίστροφη διαδρομή των 1200 ναυτικών μιλίων που διέγραψε σύμφωνα με το μύθο κατά την επιστροφή της, με ισοδύναμη τεχνική δυσκολία σε αποστάσεις, χρόνους και συνθήκες με το μυθικό ταξίδι.
Από την Ελλάδα στην Αλβανία, από το Μαυροβούνιο, στην Κροατία, τη Σλοβενία, ως την Ιταλία, η Αργώ σε κάθε προορισμό της μεταφέρει το μήνυμα της συνεργασίας και της κοινής πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και αν τότε. ο μύθος συμβόλιζε την ανάγκη εξερεύνησης, σήμερα σ” ένα κόσμο χωρίς σύνορα, η σύγχρονη Αργώ υπενθυμίζει σε όλους μας την αλληλεπίδραση και την εγγύτητα των λαών μας.
Μετάφραση των κείμενων στα αγγλικά Δέσποινα Κουφιδάκη
Σκηνοθεσία και γυρίσματα Λαγδάρης Γεώργιος
Μοντάζ, post production Γεώργιος Λαγδάρης και Αθανασία Ξαφάρα
Animation Δημήτρης Μητρολιός
πηγή
ΑΡΓΩ Eρευνητικό Πρόγραμμα Ανακατασκευής Πεντηκοντόρου “Η Αναγέννηση του Μυθικού Καραβιού” Σύμφωνα με το μύθο, όταν ο Ιάσονας αναλαμβάνει να φέρει το χρυσόμαλλο δέρας, από την Κολχίδα, καλεί να τον συντροφεύσουν στη μεγάλη περιπέτεια όλοι οι γενναίοι της εποχής του. Το πλοίο κατασκευάστηκε από τον Άργο, από τον οποίο πήρε και το όνομά του "Αργώ". Σύμφωνα με μία από τις ερμηνείες του μύθου, οι Αχαιοί της Μαγνησίας κατά των 14αιώνα π.Χ. αναζητούν ζωτικό οικονομικό χώρο στην θάλασσα. Όμως είναι αναγκασμένοι να βρουν διέξοδο προς τον Βορρά, στην Μαύρη Θάλασσα. Λόγω των δυνατών (προς το Αιγαίο) ρευμάτων του Βοσπόρου, χρειάζονταν ένα πλοίο με περισσότερα κουπιά, από τα ως τότε συνηθισμένα 30. Γι αυτό αναπτύχθηκε η πεντηκόντορος (με 50 κουπιά), που η μυθική Αργώ αποτέλεσε αρχέτυπό της. Για την τρόπιδα (καρίνα) των πλοίων χρησιμοποιούνται λεύκες και οξυές, για το περίβλημα του σκάφους κυρίως πεύκο, για τον εξαρτισμό του (κουπιά, κατάρτι) έλατο, ενώ για το σκληρό χέλυσμα κάτω από την τρόπιδα, μελιά (δεσποτάκι). Όλη αυτή η δασική βλάστηση υπάρχει και σήμερα διαθέσιμη στο Πήλιο και στην ευρύτερη περιοχή της Μαγνησίας. Η προϊστορική πεντηκόντορος ήταν μία μεγέθυνση της τριακοντόρου και μοιραζόταν μαζί της την ίδια ακριβώς τεχνολογία, ενώ τα δύο αυτά πλοία συνέχιζαν να υπάρχουν μαζί για πολλούς αιώνες. Στην ουσία το πλοίο ήταν ένα πλωτό κωπηλατοστάσιο (Ειρεσία) των πενήντα κωπηλατών. Το πλοίο αποτελεί ένα υδροδυναμικό περίβλημα γύρω από την ειρεσία, χωρίς καμμία ευκολία ή άνεση. Χωρίς τη χρήση σκελετού, το πλοίο χτιζόταν με ατόφιους κορμούς πελεκημένους ώστε να αποκτήσουν το κατάλληλο μέγεθος και σχήμα, για το κάθε εξάρτημα. Επειδή ο Ορείχαλκος ήταν πανάκριβο και σπάνιο υλικό δεν εχρησιμοποιούντο καρφιά στις ναυπηγήσεις. Τόσο από ναυάγια αρχαίων πλοίων, όσο και από αναφορές του Ομήρου, ξέρουμε ακριβώς την τεχνολογία “Εντορμιών, Τόρμων και Γόμφων”, που χρησιμοποιήσαμε κσι σήμερα. Η χωροταξία του πλοίου και η εργονομία / ανθρωπομετρία του πληρώματός του, διαμορφώνουν ένα μινιμαλιστικό, δακρυόσχημο σκαρί, (με περίπου μήκος 28,5μ. / πλάτος 4,3μ. / βάθος κύτους 2μ.) και με επαρκείς “ναυτικές αρετές” για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του ταξιδιού, που το πρωτότυπό του πραγματοποίησε. Το καλοκαίρι του 2008 πραγματοποιήθηκε το Πειραματικό Ταξίδι της Αργούς. Η διαδρομή του, ως προς τις αποστάσεις, τους χρόνους και το βαθμό δυσκολίας είναι ισοδύναμη με τα μεγέθη του μυθικού ταξιδιού της Αργούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου